L’ésser humà té 28 col·làgens diferents (tipus I, II, III, IV, V, VI,…). El col·lagen de tipus I és, de molt, el més abundant del cos humà. A partir dels 40 anys, a mesura que envellim, la capacitat de sintetitzar-lo disminueix i, en determinades situacions, se n’accelera el desgast (sobrepès, activitat esportiva, etc.).
Per a què serveix?
El col·lagen actua com un element de sosteniment:
- Ossos: s’utilitza en el tractament de malalties com l’osteoartritis i l’osteoporosi.
- Pell: en millora l’aparença i la tonicitat, i redueix i evita les arrugues.
- Lligaments i articulacions: n’enforteix l’estat.
- Cabell i ungles: en realça i optimitza l’aspecte.
La fibra de col·lagen té la capacitat de barrejar-se amb molts tipus de substàncies i minerals: amb el calci permet la formació d’una estructura dura i rígida que dona lloc als ossos; amb l’elastina forma una xarxa que dona lloc a la pell; en el cas dels cartílags, es combina també amb més tipus de substàncies (glucosamina i condroïtina sulfat) i forma una mena de gel.
La reducció dels nivells de producció de col·lagen provoca, entre altres coses, la pèrdua d’elasticitat i flexibilitat de la pell, dolors a les articulacions i als músculs, osteoporosi, deteriorament de la vista, deficiències circulatòries i molèsties a les dents i les genives.
Suplements de col·lagen
- El preferit: El col·lagen HIDROLITZAT, ja que presenta la composició d’aminoàcids més semblant a la humana. És el més assimilable.
- Format: els formats líquids o en pols proporcionen concentracions més altes i s’absorbeixen més ràpidament.
- Dosificació: cal prendre el col·lagen que tingui més biodisponibilitat, de manera que n’hi hagi prou amb 1 sola presa al dia.
- Sol o combinat: és millor si es complementa amb àcid hialurònic, vitamines i minerals.
- Efectes secundaris: no sol tenir efectes secundaris. L’únic que pot provocar són molèsties digestives poc després d’ingerir-lo.
- Quant de temps: es recomana en tractaments de 6 mesos; després, pausa i repetir.

Aliments rics en col·lagen
Els aliments que contenen col·lagen es consumeixen en poca quantitat. És important planificar una dieta equilibrada amb els aliments que contribueixen a la producció i la preservació del col·lagen, entre els quals destaquem:
Carns vermelles i pollastre: potes de pollastre, cresta de gall, peus de porc, ossos i cervells. Brous i gelatines.
Peix: (pell i espines) a més, aporta omega 3, que afavoreix la síntesi de col·lagen.
Ous: (sobretot la membrana interna de la closca) a més, aporten vitamina C, E, B, sofre i aminoàcids.
Fruita i verdura: Riques en vitamina C i A, són antioxidants i afavoreixen la síntesi de col·lagen.
All i ceba: Alt contingut en sofre, imprescindible per a la síntesi de col·lagen.
Fruits secs: alta concentració d’omega 3,6,9, que ajuda a la síntesi de col·lagen.
El col·lagen que ingerim amb els aliments primer s’ha d’hidrolitzar, fraccionar-se en aminoàcids, per poder ser absorbit; per això els suplements ja vénen preparats per facilitar-ne l’absorció a nivell intestinal.
La nostra recomanació: és millor buscar una marca que sigui fàcil de prendre, de gust agradable i fàcil digestió, de manera que afavoreixi l’ús prolongat.
-
- GOLD COLLAGEN líquid en format ampolles o ampolla
- OSTEO-BIFLEX Triple Strength (en tauletes)
- PROGEN PLACTIVE (en pols)
- SOLARAY: COLLAGEN KERATIN i COLLAGEN BONE COMPLETE (comprimits).
- BEAUTY IN & OUT (en líquid)
